Venejääkaapin vianetsintä kannattaa jakaa muutamaan eri osa-alueeseen, joiden kanssa voidaan lähteä eteenpäin. Keskitymme tässä artikkelissa Danfoss / Secop kompressorilla varustettuihin BD35 / BD 50 kylmälaitteisiin, joita käyttää liki kaikki valmistajat. Isotherm, Dometic, Vitrifrigo jne. Tätä vanhemmat Isostar kylmäkoneikot, ja Danfoss 2,5 kylmäkoneikot voidaan suoriltaan unohtaa.
1. Sähköviat
Ylivoimaisesti yleisin syy venejääkaapin toimimattomuuteen on se, ettei laite saa riittävästi virtaa 12 voltin järjestelmästä. Se, että "minulla on akut täynnä" tai "minulla on uudet akut" ei kerro vielä siitä, saako laite sähköä perille saakka. Ennen kuin epäilet itse kylmäkoneikkoa, kannattaa tarkistaa seuraavat asiat:
-
Akkujen varaustaso: Heikosti ladattu tai väsynyt akku voi pudottaa käyttöjännitteen alle kompressorin käynnistysrajan. BD35/BD50-kompressorit eivät käynnisty, jos jännite on liian alhainen, vaikka valot vielä palaisivat. Kompressori voi yrittää käyntiin, mutta sammuu uudelleen ja jää "humppaamaan"
-
Akkukenkien liitokset: Tarkista akkujen napojen liitokset. Huonosti kiinnitetyt tai hapettuneet akkukengät aiheuttavat jännitehäviöitä ja estävät virran kulun kunnolla.
-
Johtojen hapettuminen: Tarkista virransyötön kaapeloinnit. Suolan, kosteuden ja iän yhdistelmä aiheuttaa helposti hapettumista, etenkin liitoksissa. Vaikka kaapeli ulospäin näyttäisi hyvältä, sisäinen hapettuminen esimerkiksi liitoksen läheltä voi katkaista virran tai lisätä vastusta.
-
Pitkät kaapelivedot: Veneissä kylmälaitteet voivat olla useiden metrien päässä akusta. Pitkissä kaapelivedoissa syntyy jännitehäviöitä, ellei kaapelin poikkipinta-ala ole riittävä. Tarkista, ettei jännite kompressorille asti mitattuna tipu alle valmistajan rajan (yleensä n. 11,5 V).
-
Sulake ja sen kotelo: Monesti unohtuu tarkistaa itse sulake – ei pelkästään onko se palanut, vaan onko sen jalat hapettuneet tai löystyneet. Sulakkeen lievä hapettuma voi nostaa liitosvastusta ja estää kompressorin käynnistymisen.
Jos jokin näistä kohteista epäilyttää, kannattaa mitata jännite suoraan kompressorin liittimiltä jääkaapin käynnistyshetkellä. Näin saat selville, tippuuko jännite kuormituksen alla liian alas.
2. Tekniset viat ja elektroniikkaviat
Kun olet varmistanut, että jääkaapille tulee 12 voltin virta moitteetta, voidaan siirtyä sulkemaan pois itse laitteen teknisiä vikoja.
Ensimmäiseksi on hyvä tarkistaa, yrittääkö jääkaappi käynnistyä lainkaan. Kytke laite päälle ja kuuntele, kuuluuko siitä mitään ääntä – esimerkiksi puhaltimen hurinaa, jos mallissa on puhallin. Tämän jälkeen laita käsi kompressorin päälle ja tarkista, tuntuuko siinä tasaista, hienovaraista tärinää. Mikäli kompressori toimii, tunnet sen selvästi.
Jos laitteesta ei kuulu ääntä eikä kompressori käynnisty, vika voi olla termostaatissa tai sen anturissa. Termostaatin toimintaa voi testata kytkemällä sen ohitse. Ohjainlaitteen liittimistä C (common) ja T (thermostat) voi yhdistää hetkellisesti toisiinsa esimerkiksi pienellä sähköjohdon pätkällä. Tämä simuloi termostaatin sulkeutumista ja ohittaa sen väliaikaisesti.
Jos kompressori käynnistyy tämän kytkennän jälkeen, on termostaatti tai sen anturi todennäköisesti viallinen. Tällöin kannattaa vaihtaa jääkaappiin termostaatti. Tämä on usein suhteellisen helppo toimenpide. Hätätilassa reissun päällä ollessa tällä hyppylangalla voi selvitä muutaman päivän ihan manuaalisestikin.
Huom: Termostaatin ohitus tehdään ensisijaisesti vianetsinnän ajaksi. Laitetta ei tule käyttää pitkäaikaisesti ilman termostaatin ohjausta. Itse laite ei siitä rikkoonnu, mutta Se kuluttaa vain turhaa sähköä ja kamat jääkaapissa jäätyy.
Selitykset
- Ohjainlaite
- Akku
- sulake
- kytkin
- puhallin
- LED (lisäruste, optio)
- Termostaatti
- Kompressorin kierrosnopeussäätö
- Vastus

Jos jääkaappi ei lähde yrittämään käyntiin tai käymään termostaattitestillä ja olet varmistunut siitä, että jääkaappi varmasti saa sähköä, on vika todennäköisesti ohjauslaitteessa, tai pienellä riskillä kompressorissa. Tässä tapauksessa. kannattaa vaihtaa joko uusi ohjainlaite tai pyytää huolto paikalle.
3. Kylmäaineen puute ja vuodot
Jos jääkaappi käynnistyy normaalisti ja kompressori hurisee, mutta höyrystin ei viilene tai viilenee vain hieman, vika saattaa olla kylmäainepuutteessa. Kompressori voi tällöin pyöriä normaalisti, mutta kylmäaine ei kierrä järjestelmässä riittävästi – tai ollenkaan.
Kylmäainevuodossa on tyypillisesti kaksi mahdollista tilannetta:
1. Kylmäainetta on hieman vajaa
-
Höyrystin viilenee vain osittain, usein alareunastaan.
-
Kompressori käy normaalisti, mutta jääkaappi ei saavuta tavoitelämpötilaa.
-
Saatat kuulla järjestelmästä lorisevaa tai sihisevää ääntä, mikä viittaa siihen, että kylmäaine höyrystyy epänormaalisti järjestelmässä.
-
Tällaisessa tapauksessa kylmäainetta voi lisätä koeponnistuksen jälkeen, mikäli vuoto ei ole selvä tai vakava. Huomioi kuitenkin, että pieni kylmäainevajaus viittaa useimmiten olemassa olevaan vuotoon, joka voi pahentua ajan myötä. Täyttö ei siis välttämättä ole pysyvä ratkaisu.
2. Kylmäaine on karannut kokonaan
-
Höyrystin ei viilene lainkaan.
-
Kompressori käy normaalisti tai jopa jatkuvasti ilman vaikutusta kaapin lämpötilaan.
-
Ei lorinaa tai höyrystymisen ääniä – järjestelmä on käytännössä tyhjä.
-
Tällöin vuotokohta on usein merkittävä, ja se voi sijaita esimerkiksi:
-
Höyrystimessä, joka on saattanut hapettua kosteuden ja galvanisen korroosion vaikutuksesta.
-
Kupariputkistossa, erityisesti taivutuskohdissa tai liitoksissa.
-
Kompressoriyksikön putkilähdöissä, jotka voivat murtua tai hiushalkeilla ajan myötä.
-
Tällainen vika vaatii ammattimaisen vuototestauksen, korjauksen (esim. putken tai höyrystimen vaihto) ja uuden kylmäaineen täytön. Korjaus voi olla kustannuksiltaan merkittävä, erityisesti jos höyrystin on koteloitu rakenteisiin tai varaosia ei ole saatavilla.
Vinkki: Useimmat venejääkaapit käyttävät Danfoss/Secop BD-sarjan kompressoreita, joiden kylmäpiiri on suljettu ja tehdasvalmisteinen. Niitä ei ole suunniteltu huollettavaksi kenttäolosuhteissa, mutta osaavia kylmälaiteasentajia löytyy etenkin suuremmilla paikkakunnilla.
Oy Esco Ab huoltaa kylmälaitteet veneisiin uudellamaalla.
Danfoss/Secop BD-sarjan kompressorin elektroninen ohjainyksikkö – Asennus ja toimintaohjeet
Kaksoisjännitteinen käyttö
Ohjainyksikkö on tarkoitettu käytettäväksi sekä 12V että 24V järjestelmissä.
-
12V-järjestelmän suurin sallittu jännite: 17 V
-
24V-järjestelmän suurin sallittu jännite: 31,5 V
-
Suurin sallittu ympäristölämpötila: +55 °C
Ohjainyksikössä on sisäänrakennettu ylikuumenemissuoja, joka pysäyttää kompressorin toiminnan, mikäli yksikön lämpötila nousee liian korkeaksi.
Asennus (Kuva 10)
-
Kytke ohjainyksikön liitin kompressorin liittimeen.
-
Kiinnitä ohjainyksikkö kompressorin kylkeen napsauttamalla suojakansi ruuvin kannan yli.
Virtakytkentä (Kuva 10)
-
Ohjainyksikkö täytyy kytkeä suoraan akkujen napoihin.
-
Plusjohdin (+) liitetään plusnapaan
-
Miinusjohto (-) miinusnapaan
-
Väärinpäin kytketty virtajohto ei vahingoita yksikköä, mutta laite ei toimi.
-
-
Järjestelmä täytyy suojata sulakkeella, joka asennetaan mahdollisimman lähelle akkua:
-
12V-järjestelmä: 15A sulake
-
24V-järjestelmä: 7,5A sulake
-
-
Mikäli käytetään päävirtakytkintä, sen tulee kestää vähintään 20A virta.
-
Johtojen mitoitus (Kuva 11) on tärkeä, jotta jännitehäviöt eivät vaikuta akun suojausrajoihin. Vältä ylimääräisiä liitoksia virtajohdoissa.
Akun suojaus (Kuva 10)
Kompressori pysähtyy ja käynnistyy uudelleen ohjainyksikön plus- ja miinusnavoille mitatun jännitteen perusteella.
-
Vakiorajat 12V ja 24V järjestelmille on esitetty kuvassa 12.
-
Akun suojaus estää akun purkautumisen vaarallisen alhaiselle tasolle.
Muokattavat asetukset (Kuva 13)
Jos halutaan käyttää vaihtoehtoisia ohjausarvoja, voidaan asentaa vastus liittimien C ja P väliin:
-
Esimerkiksi aurinkopaneelikäytössä ilman akkua suositellaan 220 kΩ vastusta.
-
AEO-tilassa (Adaptive Energy Optimizing) kompressori säätää pyörimisnopeuttaan automaattisesti tarpeen mukaan jännitealueella 9,6–31,5V.
Termostaattikytkentä (Kuva 10)
Termostaatti (7) liitetään liittimien C ja T väliin.
-
Ilman vastusta:
-
Ohjainyksiköt 101N0210 tai 101N0220 ohjaavat kompressorin kiinteällä nopeudella 2 000 rpm termostaatin ollessa päällä.
-
-
Yksikkö 101N0300 säätää nopeuden automaattisesti kuormituksen mukaan, jos termostaatti on suoraan liitetty C-liittimeen.
-
Jos halutaan säätää kompressorin nopeutta kiinteästi (2000–3500 rpm), voidaan vastus (8) asentaa ohjauspiiriin virran (mA) säätelemiseksi.
-
Eri vastusarvot ja niiden vaikutus näkyvät kuvassa 14.
-
Puhallin (valinnainen, Kuva 10)
Puhallin (5) voidaan kytkeä liittimien + ja F väliin:
-
Plusjohto: +
-
Miinusjohto: F
-
Käytä aina 12V puhallinta, riippumatta siitä, onko järjestelmä 12V vai 24V – koska lähtöjännite on säädetty 12 volttiin.
-
Maksimivirta jatkuvassa käytössä: 0,5 A keskiarvo
-
Lyhytaikaisesti sallitaan korkeampi virta (esim. käynnistyksessä 2 sekunnin ajan)
LED-merkkivalo (valinnainen, Kuva 10)
LED-merkkivalo (6), 10 mA, voidaan asentaa liittimien + ja D väliin.
-
Vikatilanteessa LED vilkkuu virhekoodin mukaisesti.
-
Vilkahdus kestää ¼ sekuntia, ja vilkkusarja toistuu 4 sekunnin välein.
Vilkahdusten määrä | Vian tyyppi |
---|---|
5 | Elektroniikkayksikön ylikuumenemissuoja laukeaa (esim. korkea kuormitus tai ympäristölämpötila) |
4 | Moottorin miniminopeus ei säily (liiallinen kuormitus) |
3 | Moottori ei käynnisty (esim. roottori jumissa tai liian korkea paine-ero) |
2 | Puhaltimen ylivirtasuoja laukeaa (kuormitus > 1A hetkellisesti) |
1 | Akun suojaus katkaisee virran (jännite rajojen ulkopuolella) |
Virtajohtojen mitoitus venejääkaapille
Johdon poikkipinta-ala (mm²) | Enimmäispituus* 12V-järjestelmässä (m) | Enimmäispituus* 24V-järjestelmässä (m) |
---|---|---|
2,5 mm² | 2,5 m | 5 m |
4 mm² | 4 m | 8 m |
6 mm² | 6 m | 12 m |
10 mm² | 10 m | 20 m |
* Pituus mitataan akun ja ohjainyksikön väliltä (yksi suunta), ei kaapelin kokonaispituutta meno-paluu.
Akun suojauksen jänniterajat (Kuva 12)
Toiminto | 12V-järjestelmä | 24V-järjestelmä |
---|---|---|
Katkaisu (cut-out) | 10,4 V | 22,8 V |
Palautus (cut-in) | 11,7 V | 24,2 V |
Näitä jänniterajoja käytetään ohjaamaan kompressorin toimintaa:
Kun jännite laskee liian alas, laite pysähtyy akun suojaamiseksi. Kun jännite nousee takaisin turvalliselle tasolle, laite käynnistyy uudelleen.