True


Autoterm Air ja Planar vikakoodit
Selvitä vika helposti

Autoterm Air 2D, Air 4D, Planar 2D ja 44D – vikakoodit ja vianhakuohjeet

Ennen kuin teet mitään – lue lämmittimen vikakoodi

Lämmityslaitteen käytön tai käyttöönoton aikana voi esiintyä erilaisia vikoja ja toimintahäiriöitä.
Autoterm-lämmittimet on varustettu mikroprosessoriohjatulla ohjainlaitteella, joka osaa kertoa käyttäjälleen, mikä on vialla ja miksi.

Arvaamalla ei pääse pitkälle edes lotossa – katso siis ensin, mitä lämmitin kertoo vikakoodillaan. Sen jälkeen vian syy ja ratkaisu löytyvät usein helposti.

Kaksi perusperiaatetta

Karrikoidusti sanottuna lämmittimessä on vain kaksi mahdollista vikaa:

  1. Se ei saa polttoainetta, tai

  2. Se ei saa sähköä.

Jos molemmat tulevat perille, sen kuuluu toimia.
Alla on listattu yleisimmät ongelmatilanteet ja vinkkejä niiden ratkaisemiseen.

Sähkönsaanti

Suurin osa vioista johtuu puutteellisesta sähkönsaannista.
Tavallisin syy on joko viallinen johdotus tai akku, josta ei tule tarpeeksi virtaa.

  • Tarkista ensin akun napajännite suoraan akulta.

  • Mittaa sen jälkeen jännite lämmittimelle saakka – jännitehäviö kaapeleissa on yllättävän yleistä.

  • Laite tarvitsee perille reilusti yli 12 V toimiakseen luotettavasti.

Huomaa, että uusi akku ei automaattisesti tarkoita täyttä virtaa. Varmista mittaamalla, että jännite riittää lämmittimelle asti.

Polttoaineen saanti

Toinen yleinen väärinkäsitys on, että ”pumppu ei nakuta, joten se on rikki”.
Useimmiten näin ei ole.

Lämmittimen oma itsediagnostiikka tarkistaa ensin kaikki muut perustoiminnot: käyttöjännitteen, moottorin, termostaattiasetuksen, hehkutulpan jne.
Vasta jos nämä ovat kunnossa, laite käynnistää polttoaineen syötön.

Jos vika kuitenkin on polttoaineen saannissa:

  • Tarkista kaikki polttoainelinjan liitokset ja tiiviys.

  • Varmista, että polttoaine on puhdasta ja oikeanlaatuista.

  • Jos pumppu on jumissa, voit varovasti napauttaa sitä meisselin päällä tai vastaavalla työkalulla.

  • Pumpun toimintaa voi testata syöttämällä sille 12 V pulsseja – pumppu toimii magneettiventtiilin tavoin.

  • Tarkista myös, näkyykö polttoaineletkussa ilmakuplia – ne estävät polttoaineen virtauksen.

🌡️ Ylikuumeneminen

Erityisesti Autoterm Air 4D (Planar 44D) -mallissa saattaa ilmetä ylikuumenemisvika.
Useimmiten syy löytyy liian ahtaasta putkistosta tai pienestä imuritilästä lämmittimen imuaukolla.

Huomioi seuraavat mitoitusohjeet:

  • Lämmittimen puhalluspäätä ei saa supistaa alle 90 mm.

  • Poikkipinnan tulee olla vähintään 90 mm koko matkalla.

  • Ensimmäinen haara voidaan jakaa kahteen 75 mm:n putkeen ja siitä edelleen tarpeen mukaan.

Oikeilla mitoituksilla ja esteettömällä ilmankierrolla ehkäiset tehokkaasti ylikuumenemisen ja parannat laitteen käyttöikää.

🔁 Vikalukon poisto

Jos lämmitin menee häiriölukitukseen, sen voi vapauttaa helposti seuraavasti:

  1. Irrota virtajohto tai sulakkeet.

  2. Odota hetki, että laite ”herää henkiin”.

  3. Toista tämä kolme kertaa peräkkäin.

Tämä toimenpide nollaa vikalukon ja mahdollistaa laitteen uudelleenkäynnistyksen.

📋 Seuraavaksi: vikakoodit ja niiden selitykset

Seuraavilta sivuilta löydät täydellisen luettelon vikakoodeista sekä ohjeet niiden tulkintaan ja korjaamiseen.
Jos olet tarkistanut sähkönsaannin, polttoaineen syötön ja ilmankierron, mutta ongelma jatkuu, ota yhteyttä valtuutettuun huoltoon.

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.


Vikakoodit ja ratkaisut

Koodi 01 – Lämmönvaihtimen ylikuumeneminen

Vian syy: Anturi havaitsee yli 250 °C lämpötilan lämmönvaihtimessa.
Suositellut ratkaisut:

  • Tarkista, että ilmavirta on esteetön lämmitysyksikön imu- ja poistoaukoissa.

  • Tarkista tuulettimen kunto ja toiminta.

  • Vaihda tarvittaessa lämpötila-anturi.

  • Tarkista lämmönvaihdin ja poista mahdolliset hiilikerrostumat sen sisäpuolelta.

Koodi 02 – Imulämpötila-anturin mahdollinen ylikuumeneminen

Vian syy: Anturi ylittää 55 °C lämpötilan eikä jäähdy riittävästi.
Suositellut ratkaisut:

  • Varmista esteetön ilmavirtaus imu- ja poistoaukoissa.

  • Käynnistä lämmitin uudelleen.

  • Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa.

Koodi 04 / 06 – Ohjausyksikön lämpötila-anturi viallinen

Vian syy: Viallinen anturi ohjausyksikössä.
Suositellut ratkaisut: Vaihda ohjausyksikkö.

Koodi 05 – Viallinen lämpötila-anturi (AIR-2D) tai liekinilmaisin

Vian syy: Anturissa oikosulku tai avoin piiri.
Suositellut ratkaisut: Tarkista anturi ja vaihda tarvittaessa.

Koodi 07 – Ylikuumenemisanturin avoin piiri

Vian syy: Anturivika tai liittimien hapettuminen.
Suositellut ratkaisut: Tarkista anturin virtapiiri ja poista hapettumat liittimistä.

Koodi 08 – Katso vikakoodi 29

Vian syy:
Suositellut ratkaisut:

Koodi 09 – Viallinen hehkutulppa

Vian syy: Oikosulku, avoin virtapiiri tai viallinen ohjausyksikkö.
Suositellut ratkaisut:

  • Tarkista hehkutulppa ja vaihda tarvittaessa.

  • Tarkista ohjausyksikkö ja vaihda tarvittaessa.

Koodi 10 – Ilmanpuhaltimen moottori ei saavuta riittävää nopeutta

Vian syy: Lisääntynyt kitka tai viallinen sähkömoottori.
Suositellut ratkaisut:

  • Tarkista sähkömoottori ja korjaa vika.

  • Vaihda ilmanpuhallin tarvittaessa.

Koodi 11 – Viallinen lämpötila-anturi (imuilma), vain AIR-8D

Vian syy: Mekaaninen vika tai koskettimien hapettuminen.
Suositellut ratkaisut: Tarkista liitäntäjohtimet.

Koodi 12 – Ylijännite: yli 30 V (24 V) tai yli 16 V (12 V)

Vian syy: Viallinen jännitteensäädin tai akku.
Suositellut ratkaisut:

  • Tarkista akun koskettimet ja johdotus.

  • Lataa tai vaihda akku tarvittaessa.

Koodi 13 – Lämmitin ei käynnisty (kaksi epäonnistunutta yritystä)

Vian syy: Polttoainesäiliö tyhjä tai polttoaine ei sovellu olosuhteisiin.
Suositellut ratkaisut:

  • Täytä polttoainesäiliö.

  • Vaihda polttoaine tarvittaessa.

  • Tarkista polttoaineletkut ja pumpun kunto.

Koodi 16 – Lämpötila-anturi ei jäähtynyt puhdistuksen aikana

Vian syy: Anturi ei jäähdy tarpeeksi ennen käynnistystä.
Suositellut ratkaisut:

  • Varmista esteetön ilmavirtaus imu- ja poistoaukoissa.

  • Tarkista tuulettimen toiminta.

  • Vaihda anturi tarvittaessa.

Koodi 17 – Viallinen polttoainepumppu

Vian syy: Johdotuksessa oikosulku tai avoin piiri.
Suositellut ratkaisut: Tarkista pumpun johdotus ja liittimet.

Koodi 20 – Lämmitin ei käynnisty

Vian syy: Palaneet sulakkeet tai ohjausyhteys katkennut.
Suositellut ratkaisut:

  • Tarkista sulakkeet ja vaihda tarvittaessa.

  • Tarkista johdinsarjojen liittimet ja poista hapettumat.

  • Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa.

Koodi 27 – Moottori ei pyöri

Vian syy: Vaurioitunut laakeri, roottori tai vierasesineet.
Suositellut ratkaisut: Tarkista sähkömoottorin ja ohjausyksikön liittimet ja johdot. Poista vika tarvittaessa.

Koodi 28 – Moottori pyörii, mutta nopeutta ei säädellä

Vian syy: Viallinen ohjaustaulu tai lämmitin.
Suositellut ratkaisut: Vaihda ilmanpuhallin.

Koodi 29 – Leimahdusvika käytön aikana

Vian syy: Riittämätön polttoaineen syöttö tai viallinen polttoainepumppu/liekinilmaisin.
Suositellut ratkaisut:

  • Tarkista polttoaineletkut ja -järjestelmä.

  • Tarkista palamisilman imu- ja poistoputki.

  • Tarkista polttoainepumpun toiminta ja liekinilmaisin tarvittaessa.

Koodi 30 – Lämmitin ei käynnisty

Vian syy: Ohjaimen ja ohjausyksikön välinen yhteys puuttuu.
Suositellut ratkaisut:

  • Tarkista johdinsarjojen liittimet ja valkoinen johdin.

  • Poista hapettumat liittimistä.

  • Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa.

Koodi 31 – Kuuman ilman ulostuloaukon anturin ylikuumeneminen

Vian syy: Koskee vain AIR-8D-mallia.
Suositellut ratkaisut: Tarkista lämpötila-anturi.

Koodi 32 – Viallinen anturi ilmanottoaukossa

Vian syy: Koskee vain AIR-8D-mallia.
Suositellut ratkaisut: Tarkista liitäntäjohtimet ja anturi.

Koodi 33 – Lämmitinohjain tukossa

Vian syy: Ylikuumenemisvirhe toistuu kolme kertaa.
Suositellut ratkaisut: Katso ohjeet lämmittimen tukkeutumien poistoon. (Vain AIR-8D.)

Koodi 34 – Osien virheellinen asennus

Vian syy: Lämpötila-anturit väärissä paikoissa.
Suositellut ratkaisut: Tarkista lämpötila-antureiden sijainnit.

Koodi 35 – Liekkivika

Vian syy: Syöttöjännitteen häviö. (Vain AIR-8D.)
Suositellut ratkaisut: Tarkista akku ja johdotus.

Koodi 36 – Liekinilmaisimen lämpötila normaalia korkeampi

Vian syy: Viallinen liekinilmaisin tai palotilan vakain. (Vain AIR-8D.)
Suositellut ratkaisut: Tarkista liekinilmaisin ja palotila.

Koodi 78 – Liekin tunnistus päättynyt käytön aikana

Vian syy: Ilmakupla polttoainejärjestelmässä tai viallinen polttoainepumppu/liekinilmaisin. (Vain AIR-8D.)
Suositellut ratkaisut: Tarkista polttoaineletkut ja -järjestelmä.


Oy Esco Ab, Mika Vanhala 28 marraskuuta, 2023
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin


Hcalory lämmittimen mittauksia
Runsaasti häkää ilmassa.

To install this Web App in your iPhone/iPad press and then Add to Home Screen.