True
sdafdf
Webasto Air Top Vikakoodit
Miten pääsen jäljille lämmittimen vianhaussa

Lämmitin ei ole nykyään vain tyhmä laite, joka alkaa yrittämään käyntiin ilman sen kummempia mutinoita. Lämmittimen toimintaa on ohjanenet pitkään jo mikroprosessoripohjaiset ohjainlaitteet, jotka tarkastavat laitteen toiminnan ja toimintakelpoisuuden ennen lämmittimen käynnistymistä. Tyypillisesti ohjelma katsoo ensin

  • Vaatiiko termostaattiohjaus ja kytkin lämpöä päälle
  • Onko termostaatti ja ohjaus kunnossa
  • Onko jännite riittävä
  • Onko palopesä kylmä  (kaksoissytytyksen esto)
  • Onko ylilämpösuoja lauennut
  • Pyöriikö puhallinmoottori
  • Ottaako puhallin oikean määrän virtaa
  • Onko hehkutulppa kunnossa
  • Onko liekintunnistin kunnossa
  • Onko mahdollinen pakolämpötila-anturi kunnossa
  • Onko polttoainepumpun piiri kunnossa. 

Tämän jälkeen lämmitin lähtee sytyttämään lämmitintä, hehkuttaa, puhaltaa vähän, todella hiljaisilla kierroksilla ja vasta noin minuutin jälkeen lämmitin alkaa syöttämään polttoainetta pumpun naksuessa. 

Ensimmäisenä asiakkaamme kysyvät uutta polttoainepumppua lämmittimeen kun se ei pumppaa, mutta yleisin vika on jossain ihan muualla. 

Webasto AT3500-5000 AT3500ST - AT5000ST AT3900 - AT 5500 AT 40 evo ja AT 55EVO antavat pääosin samat vikakoodit. 

Kaksi yleisintä ohjauspanelia on tuollainen nuppimallinen ohjain

Tai Comfort ohjauspaneli

Molemmat ilmoittavat vikakoodin samalla tavalla. Ensin laite antaa viisi nopeaa vilkahdusta. tämän jälkeen laite antaa hitaina vilkutuksina lopullisen vikakoodin. Tämä kannattaa katsoa tarkasti ja huolella. 

Vikakoodit ei tule lottopallogeneraattorista, vaan koodit tulevat ihan, miten lämmtiin sen kokee. Jos vika on vaikka alijännitevika, se on alijännite, vaikka sinulla olisi uudet Snajterit pilssissä, se ei voi olla hehkutulppa. Ja jos vika on ylikuumeneminen, se tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, eikä vaikka polttoainesuodatinta. 

Webasto antaa tehdä viisi vikaa peräkkäin, jonka jälkeen laite menee lukkoon (F12) ja sen saa auki vain huoltoliike. Ei auta sulakkeet, ei taikatemput, ei mikään. Ainoastaan Webasto lukulaitteella saadaan vikalukko auki. Tämän vuoksi, jos lämmitin ei tuppaa lähteä käyntiin helpolla, kannattaa hyvissä ajoin olla yhteydessä huoltoon. 

Webasto-lämmittimen vikakoodit 00 -19

Vika 00 (F00) – Ohjausyksikön toimintahäiriö

Tämä vika tulee näkyviin, jos lämmitin uskoo, että elektroninen ohjausyksikkö (ECU) on viallinen. Flash-koodi koostuu viidestä nopeasta välähdyksestä, tauosta ja sitten taas viidestä nopeasta välähdyksestä. Suositeltu toimintatapa olisi sammuttaa lämmitin, antaa sen suorittaa täydellinen sammutus ja käynnistää sitten uudelleen. Jos vika jatkuu, sinun kannattaa ottaa yhteyttä huoltoomme koska on mahdollista, että ECU on vaihdettava.

Vika 01 (F01) – Ei käynnistystä

Tämä hyödyllinen koodi kertoo sinulle jotain, jonka olet ehkä jo tehnyt – lämmitin ei käynnisty! Lämmitin yrittää automaattisesti käynnistää lämmittimen kahdesti, ja jos liekkiä ei synny, tämä vikakoodi tule esille. Yleisin syy tähän vikaan on se, että llämmitin ei saa polttoainetta, tai poltin alkaa olemaan tukossa. 

Muista, että jos se on asennettu oikein, lämmittimessäsi tulee olla erillinen polttoaineputki säiliössä, joka on katkaistu säiliön pohjasta. Jos polttoaine on vähissä, tämä voi olla syynä. Polttoaineletkun ja/tai polttimen tukokset ovat myös yleisiä syitä. Voit tarkistaa polttoaineen tulon lämmittimen päästä käynnistyksen aikana, ja jos putkesta ei tule polttoainetta, lämmitin ei käynnisty.

Muita syitä voivat olla ilman tukos poisto- tai palamisilmaputkessa. Suositeltu toimintatapa olisi:

  • Tarkista polttoaineen määrä
  • Tarkista, että polttoainehana on auki
  • Tarkista, onko pakoputkessa tukoksia

Seuraava vaihe on yleensä polttimen vaihto/huolto. Joistakin vaihtoehdoista kannattaa keskustella edustajan kanssa ennen osien ostamista, koska tämä vika voi aiheuttaa monia erilaisia ​​syitä ja sinun pitäisi olla 100% varma, että sinulla on oikeat osat.

Vaihtoehtoisesti voit lähettää lämmittimesi huoltoomme penkkitestausta varten, jossa teemme sen  3-vaiheisen huoltoprosessin läpi.

Vika 02 (F02) – Liekkivika

Tämä vika on samanlainen kuin F01 ja sillä on samat syyt/ratkaisut. Molemmissa vioissa polttoaineen toimitus on yleisin syy. Tämä voi olla ilmaa, tukos, polttoainepumppu tai poltin. Tämä voi olla turhauttava vika ratkaistavaksi, ja penkkitesti on usein hyvä lähtökohta.

Vika 03 (F03) – Jännite

Ylivoimaisesti yleisin vika Webaston lämmittimissä.

Yleisin asiakkaiden vastaus on "Se ei voi johtua akuista, ne ovat aivan uusia ja olen ladannut ne täyteen."

Ilmeisesti jos akun jännite on liian korkea tai liian alhainen, on erittäin todennäköistä, että lämmittimesi näyttää tämän vian.

Ensimmäinen asia olisi käynnistää moottori ja kokeilla lämmitintä uudelleen, ja jos ongelma ratkeaa, on todennäköistä, että akuissasi oli vähän virtaa.

Muista, että lämmitin tunnistaa jännitteen ECU:ssa, EI akussa. Jos jännite on liian korkea tai liian matala lämmittimessä, ei akuissa eikä volttimittarissa, lämmitin näyttää tämän vian.

Syitä voivat olla:

  • Korroosiota yhdessä lämmittimen johtojen sähköliittimistä
  • Suuri vastus vaurioituneessa kaapelissa
  • Virtahäviö piirin katkaisijoiden läpi
  • Vaurioitunut sulake.

Jos sinulla on tämän tyyppisiä vikoja, tarkista nämä mahdolliset syyt huolellisesti.

Vika 04 (F04) – Ennenaikainen liekintunnistus

Tässä lämmittimen sisällä oleva liekkianturi on havainnut liekin virheellisesti. Tämä saattaa edellyttää liekkianturin vaihtamista (sama osa kuin hehkusavua joissakin malleissa) tai liekkianturin puhdistamista. Lämmitin on poistettava ja irrotettava molemmissa tapauksissa. Olisi järkevää yrittää käynnistää kiuas uudelleen ennen sisään hyppäämistä ja lämmittimen irrottamista siltä varalta, että kiuas on "puhdistunut" vikaajon aikana.

Vika 05 (F05) – Viallinen liekkianturi

Tämä vika koskee vain Thermo 90S:tä tai Thermo 90ST:tä. Lämmitin on yksinkertaisesti havainnut liekkianturin auki- tai oikosulun – ja siksi lämmitin on purettava ja liekkianturi vaihdettava. Varmista, että lasket hitaampia, pidempiä välähdyksiä etkä nopeita lyhyitä välähdyksiä – virhe voi aiheuttaa paljon hukattua aikaa ja rahaa.

Vika 06 (F06) – Viallinen lämpötila-anturi

Sisäinen lämpötila-anturi ja Airtopin tai ulkoisen lämpötila-anturin anturi Airtopissa ovat viallisia tai niitä ei ole kytketty oikein. Useimmissa Airtop-malleissa tarvitaan ilman lämpötila-anturi, muuten lämmitin ei käynnisty.

Thermo 90 -yksikön lämpötila-anturi sijaitsee lämmittimen vesiputken ulostulossa. Tämä vika viittaa siihen, että anturissa on avoin tai oikosulku tai se on syöpynyt ja se on vaihdettava.

Muista, että tämä anturi on asennettu vesiputkeen, joten jos poistat sen ilman vaihtoa asennusta varten, saat jäähdytysnestevuodon ja saat ilmaa jäähdytysnestejärjestelmääsi.

Sisäinen lämpötila-anturi ja Airtopin tai ulkoisen lämpötila-anturin anturi Airtopissa ovat viallisia tai niitä ei ole kytketty oikein. Useimmissa Airtop-malleissa tarvitaan ilman lämpötila-anturi, muuten lämmitin ei käynnisty.

Thermo 90 -yksikön lämpötila-anturi sijaitsee lämmittimen vesiputken ulostulossa. Tämä vika viittaa siihen, että anturissa on avoin tai oikosulku tai se on syöpynyt ja se on vaihdettava.

Muista, että tämä anturi on asennettu vesiputkeen, joten jos poistat sen ilman vaihtoa asennusta varten, saat jäähdytysnestevuodon ja saat ilmaa jäähdytysnestejärjestelmääsi.

Vika 07 (F07) – Polttoainepumppu

Tämä vika kertoo vain, että polttoainepumpussa on johdotus auki tai oikosulku tai että pumppu on viallinen. Jos et kuule pumpun napsahtelua lämmittimen käynnistysyrityksen aikana, sinun on tarkistettava johdot ja pistokkeet lämmittimestä polttoainepumppuun asti. Mahdollisena syynä voi olla kaapeleiden katkeaminen tai korroosio mahdollisissa liittimissä. Seuraava vaihe olisi lähettää pumppu testattavaksi tai vaihtaa pumppu.

Katso alla oleva lyhyt video esimerkki F07:stä toiminnassa Webasto-ohjaimella.

Vika 08 (F08) – pääpuhallin/tuuletin

Tämän vian sattuessa tuuletin voi olla tukossa tai jumittunut. joten poista lämmittimen sulakkeet (emme halua katkaistuja sormia!!) ja tarkista, onko esteitä. Sinun on ehkä tarkistettava johdot aukkojen tai oikosulkujen varalta, ja saatat joutua vaihtamaan käyttöyksikön.

Ilmalämmittimet, joissa on pitkät monimutkaiset kanavat ja/tai erittäin kovaa käyttöä, ovat alttiimpia tuulettimen vioille ja vaihdolle. On myös mahdollista, että jos puhallin on viallinen, lämmittimen palaminen on ollut "rikas" jonkin aikaa, mikä voi johtaa polttimen vaurioitumiseen ja vaihtamiseen.

Vika 09 (F09) – Viallinen hehkusauva

Tämän vian yleisiä syitä itse tulpan rikkoutumisen lisäksi voivat olla vaurioituneet sisäiset kaapelit. Jos hehkukaapelit ovat tarttuneet sisäiseen tuulettimeen tai koteloon, voi johdot katketa tai mennä oikosulkuun. Ratkaisu on poistaa lämmitin, irrottaa se ja vaihtaa hehkutulppa

Vika 10 (F10) – Ylikuumeneminen

Ylikuumenemiseen on monia syitä, ja ne eroavat toisistaan ​​ilman- ja vedenlämmittimien välillä.

Airtop-yksiköt ylikuumenevat, jos tulo- tai poistokanavat ovat puristuneet tai tukossa, lämmittimen muovikotelo on löysällä tai rikki, lämmittimen pohjan kumitiiviste puuttuu tai rikkoutuu ja/tai muovikotelon alla on tukos. lämmönvaihtimen päälle.

Lämmittimen tulo- ja poistoputkien irrottaminen on hyvä tapa testata, johtuuko vika veneen ympärillä olevasta ilmavirrasta. Harvempi syy Airtop-yksiköiden ylikuumenemiseen voi olla se, että lämmönvaihtimen ylikuumenemisanturi on viallinen, ja joissakin lämmitinmalleissa on itsenäinen vikakoodi tälle ongelmalle.

Thermo 90 -lämmittimissä ylikuumeneminen johtuu normaalisti jäähdytysnestejärjestelmän ilmasta. Järjestelmän perusteellinen ilmaus ja mahdollisten vuotojen korjaaminen on paras lähtökohta, ja se voi viedä aikaa.

Ylikuumenemista voi tapahtua myös silloin, kun jäähdytysnestejärjestelmässä ei ole tukoksia, ja saatat joutua tyhjentämään ja huuhtelemaan järjestelmää rajoitusten poistamiseksi. On mahdollista, että viallinen vesipumppu, jonka juoksupyörä on vaurioitunut, aiheuttaa ylikuumenemisen. Tässä tapauksessa ainoa ratkaisu on vaihtaa vesipumppu.

Vika 11 (F11) – Viallinen kiertovesipumppu

Tämä vika koskee vain vedenlämmittimiä ja koskee vesipumpun kaapelointia, joko oikosulkua tai avointa virtapiiriä tai mahdollisesti vaihtoa vaativaa pumppua.

Vika 12 (F12) – Lämmittimen lukitus

Tämä vika ilmenee, jos lämmittimessäsi on ollut toistuva vika. Vika riippuu toistojen määrästä, jotka aiheuttavat vian lukituksen. Vian poistamiseksi voit tehdä jommankumman kahdesta asiasta. Kun lämmitin on päällä, irrota pääsulake, kytke ohjauspaneeli pois päältä, laita sulake takaisin paikoilleen ja kytke lämmitin uudelleen päälle TAI ota yhteyttä paikalliseen Webasto-edustajaan, niin he voivat avata lämmittimen lukituksen PC-diagnostiikan avulla.  Muista, että lukituksen aiheuttanut alkuperäinen vika on todennäköisesti korjattava ennen lämmittimen tyydyttävää toimintaa.

Vika 14 (F14) – Ylikuumenemisanturi

Airtop 3900/5500 -malleissa tämä vika johtuu väärin sijoitetusta ylikuumenemisanturista. Se voidaan korjata yksinkertaisesti leikkaamalla ylikuumenemisanturi takaisin lämmönvaihtimeen oikein. Muissa Webasto-malleissa se viittaa vialliseen ylikuumenemisanturiin/puhallusanturiin. Käyttöjohdotus on tarkistettava ennen anturin vaihtamista kaapelivaurioiden varalta ja pistokkeen oikea kiinnitys.

VIRHE 15 (ei ole)

Vika 16 (F16) – Pakokaasun lämpötila liian korkea

Tämä vika voi johtua poistoilmavirran rajoituksesta tai anturin nokenemisesta. Voimakkaan nokeen sattuessa pakokaasun lämpötila-anturi ja mahdollisesti jopa poltin voidaan joutua vaihtamaan.

Vika 17 (F17) – Viallinen pakokaasun lämpötila-anturi

Jos pakokaasun lämpötila-anturi on viallinen, tämä vika tulee näkyviin. Olettaen, että pistoke on oikein, anturi on vaihdettava.

 Vika 18 (F18) – Viallinen asetuspiste

Ohjauspaneelissa on avoin ja oikosulku, ja se on ehkä vaihdettava

Vika 19 (F19) – Antureiden uskottavuus virheellinen

Yksi antureista ei ole täyttänyt uskottavuusarvoja. Sinun on tarkistettava pakokaasun lämpötila-anturin ja ylikuumenemisanturin johdot ja mahdollisesti vaihdettava jompikumpi tai molemmat.

Muista, että jossain vaiheessa on oikeasti vaan parempi, että toimitat lämmittimen huoltoon. Etenkin Webaston tapauksessa omatoimisella huollolla ei voida ratkaista kaikkia niitä ongelmia, jota Diagnoositesterillä voimme havaita ja korjata. 

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.


Webasto Air Top Vikakoodit
Oy Esco Ab, Mika Vanhala 11 heinäkuuta, 2023
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin
sdafdf
Mirka veneenhoitotuotteet
Kotimainen laadukas kiillotusjärjestelmä

To install this Web App in your iPhone/iPad press and then Add to Home Screen.